https://resimatolyesi-karsiyaka.blogspot.com/
2023 YETENEK SINAVLARINA
HAZIRLIK KAYITLARIMIZ BAŞLADI.
GÜZEL SANATLAR LİSESİ VE FAKÜLTELERİN SANAT YA DA TASARIM
BÖLÜMÜNDE OKUMAK İSTEYEN GENÇLER;
SINAV ODAKLI PROGRAMLA DOĞRU RESİM TEKNİKLERİNİ
VE KURALLARINI, TEMEL SANAT EĞİTİMİNİN ALT YAPISINI BİZİMLE ÖĞRENEREK GÜZEL
SANATLARA HAZIRLIK YARIŞINDA BİR ADIM ÖNDE OLABİLİRSİNİZ.
1993 YILINDAN BUGÜNE SINAV ODAKLI AKADEMİK
ÇALIŞMALARDA DENEYİMLİ SANAT EĞİTMENİ NURŞEN GÖRSELDİL GÖZETİMİNDE, GÜVENLİ
DOST ORTAMDA BİREBİR VEYA GURUP ETKİLEŞİMİYLE YAPILAN DERSLERİMİZ AYRICA
İNTERAKTİF DESTEKLİDİR.
POTANSİYEL, KURALLI GURUPLA BASKI ALTINDA ORTAYA
ÇIKAR. SIKMADAN, ÖDEV YAPIMLARINDA SIKIŞTIRARAK.
SINAV GÜNÜNE KADAR AŞAMA AŞAMA TEKNİKLERİ PEKİŞTİREREK
ÇALIŞILAN SÜREÇTE GELİŞİP USTALAŞARAK DİLEDİĞİNİZ EĞİTİM KURUMUNU SEÇEREK
GELECEKTEKİ MESLEĞİNİZDE KENDİNİZİ GÜÇLÜ, KARARLI VE ÖZGÜR
HİSSEDECEKSİNİZ.
TEKNİKLERE İSTER SIFIRDAN BAŞLAYIN, İSTER,-EV
ORTAMINDA DÜZENLİ, PROGRAMLI ÇALIŞAMAYANLAR- EKSİKLERİNİZİ TAMAMLAYIN.
İZMİR'DE İKAMET EDENLER, EV ADRESİNİZE YAKIN
ALSANCAK-KONAK YA DA KARŞIYAKA ÇARŞI'DAKİ ATÖLYELERİMİZDE GÖRÜŞÜNÜZÜ
GELİŞTİREREK SINAVLARA HAZIR HALE GELEBİLİRSİNİZ.
ÖN GÖRÜŞME VE KAYIT İÇİN LÜTFEN TELEFON NUMARASINI
ARAYINIZ: 0505 7592626
İNTERAKTİF DERS VİDEOLARIMIZ:
www.youtube.com/user/ngorsen
YETENEK SINAVLARINA HAZIRLANAN SANAT YOLUNDA GENÇLER
Görmenin
yöntemlerini arayın: Çizgisel anlatım yeteneğinizi geliştirin.
Doğru görüş geliştirerek; desen ve
imgesel çalışmalarınızda neye baktığınız (kadrajınız) ve nerede durduğunuz/nereden
baktığınız önemlidir. Fotoğraf çeker gibi farklı çekim noktası yaratmalı, odak
noktanıza-sahneye nereden baktığınızı belirtmelisiniz. Çizimlerinizde objelerin
temel şekillerini kalemin geometrik vuruşlarıyla yakalayın. Böylece bol pratik
yaparak elde akıcılık kazanabilirsiniz. Düzenli, kesintisiz çizgilerle
tasarladığınız çiziminizi son aşamada ışığın yönünü göstererek netleyin; ışığın
yönüne uygun, figür ve objelerde ışık almayan YERE BASAN-BAKAN, OYLUM/AÇILAR ve
GÖLGE ALANLARDA çizgilerinizin üzerinden geçerek kararlı çizgiler oluşturun.
Güzel
Sanatlar Sınavlarına hazırlanma süreci sonunda, her gördüğünüzü ve
düşündüğünüzü çizgi diliyle ifade edecek duruma gelmelisiniz. Bu süreçte, doğru
görüş teknikleriyle aktaracağınız Desen ve İmgesel tasarımlarınızda görsel ifadenizi
geliştirmek, çizgisel anlatımınızı güçlendirmek için; anatomi ve insan hareketlerini-beden
dilini gösteren- canlı model ve obje düzenlemeleri gözlemlenerek bolca pratik
yapılmalıdır. Biriktirici yöntemle bütüne gidilir. Bunun için canlı-cansız tüm
varlıları, objeleri, figürleri, mekanları çizmek için öğrendiğiniz pek çok
yöntemi kendi pratiklerinizi de ekleyerek sürekli-düzenli ve dikkatli şekilde
alıştırmalar yapın. Yoksa bilgilerin ve yönlendirmelerin hiçbir yararı olmaz. Görüşünüzü
geliştirmede pratik yapmanın yerini hiç bir şey tutmaz. ELİNİZ KALEME ÂŞIK
OLSUN.
Ayrıca,
girmek istenilen bölümle ilgili portre, film kareleri, çizgi film ve çizgi öykü
gibi kaynak kitaplardaki öz anlatımlardan yararlanılır. Sınavda
"zorlanan bir kapı" kompozisyonu istendiğinde; kağıdı figürle, kapı
ve duvarla doldurup ayrıntıda boğulan anlatımla zaman kaybetmek yerine: sadece
bir el ve ayağın kapıdaki baskısını gösteren yalın bir karedeki anlatım,
duyguyu izleyene doğrudan verebilir. Özellikle imgesel çalışmalarda duyguyu
doğrudan vurgulayan yalın anlatımlar tercih edilir. Bunun için sanatçı adayı
gençler, çizgi romanlardaki öz anlatımları dikkatle gözlemleyerek okunmalıdır.
“Özgürlük" gibi soyut bir kavramın ifadesini çizgi romanlarda olduğu gibi;
bileklerine takılı kelepçeli iki gergin elin zincirlerini kırmış hali ile
görebilirsiniz. “Tutsak-lık” duygusunu, kare içine çizilmiş dikine demir
çubukları sıkıca kavramış iki elin formunda hissedebilirsiniz. “Önyargı”
ifadesini; çay kaşığı ile kapatılmış bir çay bardağı çiziminde görebilirsiniz.
(Toplum dilimizdeki sinyalizasyonu: “yeterli, başka istemem” anlamındadır.)
Canlı model, tors ya da durgun doğa-görsel algıya dayalı çoklu obje düzenek çalışmalarda vizörlediğiniz alanı kağıda yerleştirirken, oran haritasını çıkaran ölçü alma işlemini modelin çevresiyle birlikte karşılıklı nispetler yaratıp, düşünerek görmelisiniz. zamanla görüşü gelişenler oran haritası çıkarmadan; hareketi iskeletle yakalar, kas ve kostüm giydirir.
Görünümleri hacim (volüm), perspektif oluşturan
tonlamalarıyla ve geometrik formlarıyla algılamak; sınavda verilen kısıtlı
zaman içinde çalışmayı bitirebilmenizi sağlar. Hızlı eskiz çalışmalarınız;
örneğin 5. kat balkonundan düşen bir objeyi yere düşmeden kağıda
aktarabildiğiniz kroki/eskiz çizimleriniz, 45 veya 90 vb. dakikalık desen ve
imgesel çalışmalarda elinizi, düşüncenizi hızlandırır. Zamanı amaca uygun
kullanırsınız.
İmgesel ve
desen çalışmalarda farklılık, kurguda yaratıcılık ve kompozisyon önemlidir. 2
tip kompozisyon vardır: 1-açık ve 2- kapalı. Genellikle sınavlarda sizden
istenen kadrajımız içinde olup biten kapalı kompozisyondur. Konuya uygun
olarak, seçiminizi açık kompozisyon şeklinde düzenleyebilirsiniz. Kağıdınız
yine konuya uygun secimle dik ya da yatay düzenlerken, önce özneden-figürden
yola çıkıp, sonra arka planı/mekanı kurgulamalısınız. Sorulan soruya uygun istenileni
vermek, en az öğeyle en iyiyi anlatmak için odak noktası-vurgu ön planda öznede
olmalıdır. Bir kompozisyonda olması gereken yatay, dikey ve eğri/diyagonal
çizgi etkileri resimdeki dengeyi sağlar. Statik, canlılık ve hareketlilik
yaratan bu düzenleme figürün asimetrik el hareketi, oturuş, eğiliş gibi değişik
hareketleriyle verilir. Bir cenaze resminde diyagonal ve eğri çizgileri çok
kullanıp zıplama hareketi yaratarak resmi canlı kılmak nasıl uygun olmazsa, bir
eğlence, şölen resminde yatay-statik çizgileri çok kullanıp durgun hava
yaratmak ta uygun olmayacaktır. Sokak- bina çizimlerinde dik çizgilerin
çok kullanılarak resmin dikey bölümlere bölünmesi gözü rahatsız eder.
Resimde, konuya uygun ve ölçülü olarak her çizgiye yer vermelisiniz. Figürler
statik, durağan değil hareket halindeki beden dilleriyle çizilmeli ve resimde
zıtlık etkisi gözetilmelidir. Örneğin; dış mekan çiziminde gözetilecek
ekipmanlar; kaldırım, ağaç, toprak, bank, lamba vs. gibi tüm unsurlar arasına
figürler konumlandırılırken kadrajınızda yaşlı insan varsa, onu karşılayacak
genç bir insan figürü ya da ayakta duran birini çizmişseniz, uygun alana
oturan, eğilen vb. bir figür çizmekle; karşıtlık=zıtlık, ritm ve kompozisyonda
dengeyi, bütünlüğü oluşturursunuz.
Perspektif
uygulamalarda ideal yetişkin erkek insan figürü ölçü alınır. Onun ufuk çizgisi
hizasına göre çocuk veya kadın boyutlandırılır. Uzaktaki figürde de ufuk
çizgisi gözetilir. Böylece, bir elmanın veya binanın, direğin ölçüsü de
figürlere göre belirlenmiş olur. Örneğin bir bina katı 2 insan boyunda alınır,
üst katlar da aynı şekilde 2 insan boyu alınarak kaç katlı ise perspektife
uygun çizilir.
Çocuk
çizimlerini sezgiyle yapar ve yaratıcıdır. Büyük- küçük, yakın-uzak vb.
ilişkilerine dikkat etmez. Ressamın da resimleri çocuk resimlerine benzeyebilir
ancak onda belli kaygılar, bilinç vardır. Yani, kağıdın her santiminden, her
çizginizden sorumlusunuz. Boş-dolu alan dengesi içinde her varlığın boyutu,
yetişkin insan figürü ölçüsüne göre mantık kurarak düşünülmelidir. Sınav odaklı
kurslarda yönlendiriciniz bu konuları sizlere ayrıntılı -uygulamalı öğretir. Ve
her yaptığınız ödev değerlendirilmesinde eksiklerinizi görerek tamamlar,
görüşünüz gelişir.
Yurt içi ve
yurt dışı Fakültelerde, Portfolyo istenen bazı bölümlerin sınavlarında renk
bilginizi de sınarlar. Renkli çalışmalarda: Karakalem, marker kalem, füzen,
çini mürekkep-lavi- kuru veya yağlı pastel, sulu-guaj boya gibi değişik boya
tekniklerinden örnekler çalışırken malzemenin olanaklarını öğrenerek kendinizi
en iyi ifade ettiğimiz boyayı seçip renk ve 3 leke bilginizi pekiştirin.
Sınavda
başarı sağlayabilmek için; başarmaya niyetli-hedefe kilitli olarak GÖRÜŞ
geliştirmelisiniz. Bunun için sınav tarihine kadar kalemi elinizden bırakmadan,
hazırlanma süresince verilen ödevleri tam yapmalı,
çalışmalarınızı aksatmamalısınız. El, göz ve beyin koordinesi öyle
önemlidir ki; kalemi bir gün elinizden bıraktığınızda, çiziminizde iki hafta
gerilersiniz. Onun için, torpiliniz yaratıcı algınız, gözünüz ve bileğinizdir. Yönlendiriciniz
size teknikleri öğretir, yol gösterir, başarıyı çok çalışmayla kendiniz
yaratırsınız.
Sanat alanını
seçen yetenekli, algısı-görüşü geliştirilmiş sınav kazanan adaylardan bir
eksiğinizin olmadığını unutmayın.
SINAVLARINIZDA
BAŞARILAR DİLERİM.
Nurşen Görseldil, 12 Ekim 201I
Pandemi sonrası artık her fakülte sınav yöntem ve değerlendirmelerini kendileri belirlemeye başladılar. Sınavlarına girmek istediğiniz okulların resmi sitelerinden sınav kılavuzlarını indirerek doğru bilgilenebilirsiniz.
GÖRSEL SANATLAR ALANI
Aktif, akıcı
ve geniş bir hayal gücüne sahip olan, resimleri derinlik ve parçalar arasında
uygun oranlar kullanarak planlayan, nesneleri ve ortamları ayrıntılarıyla
algılayıp çeşitli malzemelerden değişik tasarımlar yapan, özgün tasarımlar
üretebilecek potansiyele sahip olan öğrencileri ifade eden alandır.
Yetenek sınavlarında öncelikle istenen; farklı düşünebilen, çizimlerinde yaratıcı düşüncelerini gösterebilen çocuklardır. Sınav odaklı Özel kurslarda (hobi renkli resim çalışmaları değil) sınav ölçütlerini gözeterek, desen/çizgi resim tekniklerini ve düşlediğini/kurgusunu kâğıda nasıl aktaracağını öğrenirler. Çocuğunuzu kursa gönderemiyorsanız, kaynak sitemde yer alan linklerden ders videolarını online ders yapar gibi izletip uygulamaları yaparak-yaptırarak görüşünü geliştirebilirsiniz. Bilsem, GSL ve GSF Yetenek Sınavları için uygulanan desen yöntem ve teknikler aynıdır, değişmez. Orta ve Lise öğrencileri görüşlerini geliştirirken iki, üç, beş noktalı artistik perspektif uygular. İlkokul Öğrencisi için bir noktalı perspektif yeterlidir. Teknik bilgiler anlayacağı şekilde basitleştirerek anlatılır çocuk yaşına uygun çizer. ÜZ çocukların algıları açıktır. Uygulama yaptıkça görüşleri gelişir. Yaratıcı kurgulamalarını geliştirmek için GSL, GSF ders videolarını da izletin; sınav soruları benzerlik gösterir.
AÇIK KAYNAK DERS VİDEOLARI ve KURAMSAL SİTEM: www.youtube.com/user/ngorsen/videos
www.nursengorseldil.wordpress.com
Yetenekli öğrenciler yaratıcı düşünebiliyor ancak düşüncesini kağıda/sahnesine aktarmada zorlanırlar. KARAKALEM TEKNİKLERİNİ ÖĞRENEREK; perspektif bilgisiyle, doku ve ton değerleriyle, objede ve figürde boy/oranlar, etüt-detay çalışmaları, oranlar ve yüzeyin kütlesini gözetip kağıda serpiştirme, sıralama yapmadan düzenlemeyi (kompozisyon) kağıdı dengeli doldurmayı öğrendiğinde teknik gelişmesi sağlanır.
Sanatçı Adayları,
çizimlerinizde evren çekim teorisini gözeterek yüzeyin kütlesini doğru görüp,
her varlığın kaçış çizgisini görerek doğru çizimler çıkarmak için; Artistik
perspektif ile sahne tasarlayın (olayın geçtiği yer) Sahne içinde farklı
noktalar alarak, obje ve figürlerde çeşitli duruşlar yaratın. İç-dış mekân
çizimlerinizde ve figür hareketlerini doğru gösterebilmenizde yararlı bir
tekniktir.
Resmi
sitelerden sınav kılavuzlarını indirerek değişiklikleri takip
ediniz.
-Görsel algıya dayalı birinci aşama sınavda karşınıza çoklu obje düzeneği kurulur ve gördüğünüzü desen tekniğine uygun kağıda aktarmanız istenir. Bunun için, Yetenek sınavlarına hazırlanırken; canlı-cansız tüm varlıkları, objeleri, figürleri, mekânları çizmek için öğrendiğiniz pek çok yöntemi kendi pratiklerinizi de ekleyerek sürekli/düzenli ve dikkatli şekilde alıştırma yapınız. Yoksa bilgilerin ve yönlendirmelerin hiçbir yararı olmaz. Görüşünüzü geliştirmede pratik yapmanın yerini hiçbir şey tutmaz.ELİNİZ KALEME ÂŞIK OLSUN. (Tekrarlar bilgide kalıcılık sağlar.)
- Sınavda
sizden bir konunun anlatımı istenmişse, Perspektif bakışta sahneye
konunun öznesi/başrol kahramanın gözünden-göz hizasından bakmalıyız. Açık veya
kapalı kompozisyon/Düzenleme seçerek, SAHNEYE YAKIN veya UZAK PLANDAN MI
bakacağımızı, sayfayı bölümleyerek mi göreceğimizi belirleyip özne figürü
Kağıda/sahneye hareketiyle önde büyük çizer, diğer elemanlarla ilişkilendirerek arka planı/mekanı kurarız.
-Sınav
sorusu bir varlığın yeniden tasarlanması-icat sorusu olabilir, yaratıcı
imgelemlerinizi arttırmak için. Google görsellerden özgün endüstriyel tasarım fikirleri
edinebilirsiniz. İmaj belleğinizi ve genel kültürünüzü arttırmak için her yerden, kişiden, kitaptan yararlanın.
Bilsem Resim sınavlarına girecek çocuklarımızın
Yaratıcı kurgularını arttırmak için yaşlarına uygun öykü ve çizgi filmler
izletip, okutalım. Gözlem ve çizim gücünü geliştirmenin bir yolu da Ustaların
gözünden görmektir. Bolca çizgi film karesi gözlemlesinler. Örneğin; “Küçük
Prens” kitabından veya çizgi filminden izler ve sevdiği sahneleri çizebilir.
“Sofi’nin Dünyası filmi veya Hayao Miyazaki’nin çizgi filmleri, Enki Bilal’in
filmleri ve çizgi romanları, Harry Potter, Matrix, Xmen filmleri, Karaoğlan,
Zagor, Conan vb. çizgi romanları, film karelerini gözlemleyip yeni fikirler
edinir ve bakış açısını genişletebilir. Görüşü, kurguları/hayal gücü artar.
Edindiği farklı bakış açılarıyla, yaratıcılığıyla, uyguladığı doğru desen
tekniği ile sınavında başarılı olur.
Sınavda
anlamadığınız bir sözcük geçerse el kaldırıp sormaktan çekinmeyin,
bilmediğinizi çizemezsiniz. Anlayış gösterip yanıtlarlar.
Sınavda
sizden istenileni verin, süreci amaca uygun kullanın. Sorulan soruyu iyi
anlamanız önemlidir. Soru metin verildiğinde cümlenin sorusuna dikkat edin, bir
olayı sahnelemeniz mi isteniyor yoksa yeni bir varlık-tasarım mı isteniyor
bellidir.
Nursengorseldil
ÖZEL
YETENEKLİ ÇOCUKLAR AİLE KILAVUZU HAZIRLANDI -Kaynak MEB
Bütün
çocuklar zekidir, ama bazı çocuklar kabul edelim ki daha zekidir. Güçlü hafıza,
karmaşık kavramları anlayabilecek muhakeme yeteneği, sorgulayan ve eleştirel
bakan gözlem gücü, yüksek kişiliği ve ince espri anlayışı ile yaşıtlarının
önünde olan bu çocuklar, ‘üstün zekâlı’ olarak isimlendiriliyor. Eğer böyle bir
çocuğa sahipseniz hem çok şanslı hem de büyük bir sorunla karşı karşıya
olabilirsiniz. Zira üstün zekâlı çocuğun hayatı ve eğitimi hiç de kolay değil.
Üstün zekalı
olup, özel öğrenme güçlüğü ve dikkat eksikliği nedeniyle performansını
yansıtamayan bir çok çocuğun başarısızlık algılarıyla, kişilik gelişimleri
etkilenmektedir. Özel öğrenme yaşayan tarihte ki ünlülerden Albert Einstein,
Leonarda da Vinci, Agatha Cristie, Auguste Rodin, Sir Winston Churcill
bunlardan bazılarıdır.
SANATÇI ADAYLARINA HATIRLATMALAR:
Güzel
Sanatlar Sınavlarına hazırlanma süreci sonunda, her gördüğünüzü ve
düşündüğünüzü çizebilecek duruma gelmelisiniz. Resmin temeli desendir, doğru
görüşünüzü-Desen ve imgesel tasarımınızı geliştirmek için, pratiklerinizi
çoğaltın. Perspektif Bilgisi, doku ve ton değerleriyle objede, figürde etüt ve
detay çalışmaları, oranlar ve yüzeyin kütlesini gözetip kağıt/sahnenize
serpiştirme, sıralama yapmada düzenlemeyi/kompozisyon, bütünü görerek kağıdı
doldurmayı öğrendiğinizde teknik gelişmeniz sağlanır. Canlı model ve obje
düzenlemeleri dışında, imgesel tasarımınızı geliştirmek için anatomik hareketli
insan figürlerinizi, portre, karakterler, meslekten insanlar, kostümler,
hayvanlar, iç-dış mekan vb. çizimlerinizi arttırın.
TEMEL SANAT
EĞİTİMİYLE GÖRÜŞ GELİŞTİRİRKEN, TEKNİK BİLGİ-YÖNTEMLER AYNIDIR.
Öğrendiklerinizi yaş düzeylerinize uygun çizersiniz. GSL, GSF öğrencisi
sahnesine 1, 2 , 3 noktalı artistik perspektif veya farklı perspektifler
uygular. BİLSEM öğrencisi için 1 noktalı perspektif yeterlidir, teknik bilgiler
basitleştirilerek anlayacağı şekilde anlatılıp uygulatılır, yaş düzeylerine
uygun çizerler.
Çok iyi
kurgulayan, düşüncesini kağıda aktarmada zorlananlarınız oluyor. Yaratıcı
kurgularımızı arttırmak için Çizgi film ve çizgi öykü gibi kaynakları izleyip,
okuyalım. Yetenek sınavlarında öncelikle istenen; farklı düşünebilen,
çizimlerinde yaratıcı kurgularını gösterebilenlerdir. Kurgularınızı geliştirmek
için; Ustaların çizimlerinden ve çizgi film karelerinden feyz alarak
yararlanabilirsiniz. Örneğin; "Küçük Prens" kitabından, sesli
öyküsünden veya çizgi filmini izleyerek sevdiğiniz sahneleri çizebilirsiniz.
"Sofi'nin Dünyası" sesli öykü veya filmi, Hayao Miyazaki'nin çizgi
filmleri, Enki Bilal'in filmleri ve Çizgi Ramanları (doğru anatomik figür ve
mekan çizimleriyle harikadır), Harry Potter, Matrix, Xmen benzeri film
karelerinden gözlemleyip çizerken yeni fikirler edinir ve bakış açınızı
genişletirsiniz. Görüş ve hayal gücünüz artar. Gözlem, izleme, okuma ve
uygulama yoluyla edindiğiniz farklı bakış açılarını-yaratıcılığınızı sınavda
göstererek başarılı olursunuz.
BİLSEM,
GSL, GSF bölümlerinde bugüne kadar çıkan sınav sorularının benzerlik gösterdiğini gördük.
Örneğin;
-Görsel
Algıya dayalı düzenek/çoklu obje çalışması ve İmgesel Tasarımda öykü konunun
aktarımı veya yeni tasarım yaratın gibi sorular her üç alanda soruldu.
Canlı Model
çalışması GSL ve GSF nin temel sınavıdır. Öğrencinin anatomi ve kompozisyon bilgisi değerlendirilir. Bilsem Resim sınavlarında 3 ve 4. sınıf öğrencilerine de model çizimi yaptırıldı, düzenek sorusuyla
değiştirildiği oldu.
Kurgularınızda gelişmek için her alanın ders videolarını izleyip, hayal gücünüzü arttırın.
https://youtube.com/user/ngorsen/videos
----------
Portfolyo
hazırlığında olanlar; girmek istediğiniz okulun sizden istediklerine uygun çalışmalar yapın.
Karakalem, marker kalem, füzen, çini mürekkep-lavi- kuru ve yağlı pastel veya
sulu-guaj boya gibi değişik tekniklerinden örnekler çalışarak malzemenin
olanaklarını öğrenirken renk ve 3 leke bilginizi pekiştirirsiniz. Dijital
çalışmalar için belli uygulamaları kullanmayı öğrenin veya dışarıdan destek
alın. AÇIK KAYNAK SANAL DESTEK - SİTEMDEN YARARLANABİLİRSİNİZ.
Canlı model,
tors ya da durgun doğa-çoklu obje/Düzenek çalışmalarında kadrajınızı kağıda
yerleştirirken ölçü alma işleminizi modelin çevresiyle birlikte, karşılıklı
nispetler yaratarak düşünün ve görün.
Hızlı
çalışmalar; örneğin 5. kat balkonundan düşen bir objeyi yere düşmeden kağıda
aktarabildiğiniz kroki-eskiz çizimlerdir. Desen ve imgesel çalışmalarınızı önce
eskizle bütünü görerek çizin sonra ton değerleriyle etüt/detaylandırma ve
netlemeleri yapın. Sınavda zamandan kazanır, çalışmanızı verilen sürede
bitirirsiniz.
Üz çocuklar
hızlı çizdikleri için zaman konusunda zorlanmazlar, "Yaratıcılık detayda
gizlidir" sözünü unutmayıp çizimlerini detaylandırmalılar.
Görünümleri
hacim (volüm) ve perspektif oluşturan tonlamalarıyla ve geometrik formlarıyla
algılayın. Kübist bakışla Kübizmi ilk uygulayan Paul Cézanne, nesneleri
geometrik biçimlerde gösteren, görünenin yanı sıra görünmeyenin ifade
edilmesini de amaçlayan parçalı ve çok boyutlu bir sanat akımının öncüsüdür.
Picasso ve Braque izinden giderek ünlenmişlerdir. Cezanne tablolarında tüm
çarpıtmalarla gerçeklik ya da nesnellik denilen şeyin sürekli bir yaratım,
algılama ve kurma olduğuna dikkat çeker. Onun dinleyen gözleri ne demiştir:
"Dünya boşlukları olmayan bir kütledir; perspektifin geriye çekildiği, dış
hatların, açıların ve eğrilerin güç hatları gibi üzerine işlendiği bir renkler
sistemidir; mekânsal yapı biçimlenirken titreşir.” Derinlik sayesinde şeyleri
görürüz." Akademik resmin öncülüğünü yapmıştır:
Resimlerinizde
4 Temel ilkeyi unutmayın 1-Her şey yer düzlemine dik acıda ve paralel
durur. (su terazisinin kullanımı...)2- Kaçan çizgiler ir noktaya/bakış
noktasına gider. 3- Yaratıcılık: Tasarım yapan sizlerin geniş açılı hayal gücünüze
bağlıdır.
Geçmiş yılların sınavlarda
çıkmış örnek bir soru: Resmin içine alacağınız üçgen prizma, kabak, tırmık ...
bulunan objeleri kompoze ediniz gibi benzeri sorular için Üçgen piramit, küp,
köşegenler, küre, koni, silindirler gibi geometrik formların 3 boyutlu
prizmatik görünümlerini Internet'teki ilgili sitelerden araştırın.
Her varlığın
kaçış çizgisini görerek DOĞRU ÇİZİMler çıkarmak için; artistik perspektif ile
(2 noktalı. Bilsemliler 1 noktalı) sahne tasarlayın. Sahne içinde farklı
noktalar alarak, objelerde çeşitli duruşlar yaratın. İç-dış mekan
çizimlerinizde ve figür hareketlerini doğru gösterebilmenizde yararlı bir
tekniktir.
Kuramsal
Bilgiler için:
ÇİZGİSEL
ANLATIM YETENEĞİNİZİ GELİŞTİRİN
TARİHSEL
SÜREÇTE TOPLUMSAL YAPI ve SANAT ETKİLEŞİMİ 1- Nurşen Görşen
TARİHSEL
SÜREÇTE TOPLUMSAL YAPI ve SANAT ETKİLEŞİMİ 2 -Nurşen Görşen
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.